REKLAMA
 

Paralotnie na terenie Tatr Słowackich
– co należy wiedzieć ?

Data opublikowania : 10.08.2022

Tatry to jedno z najmniejszych pośród wysokich pasm górskich Europy. Ich powierzchnia wynosi jedynie 785 kilometrów kwadratowych.  Góry te leżą w granicach Polski i Słowacji. Należy jednak pamiętać, że jest kilka różnic pomiędzy zasadami panującymi w górach w Polsce i na Słowacji. O czym warto wiedzieć ?

W Polsce znajduje się tylko niewielka część pasma Tatr. Ponad trzy czwarte Tatr leży po stronie słowackiej. W Polsce startowanie i lądowanie na terenie Tatr jest nielegalne. Na Słowacji miłośnicy paralotni nie mogą legalnie latać nad Tatrami, jeżeli nie posiadają zgody administratora terenu. Administratorem terenu jest TANAP, a TANAP po skargach ekologów na polskich paralotniarzy latających nad terytorium o 5 stopniu ochrony  z 2018 roku, takich zgód już chętnie nie wydaje.

Klikając TUTAJ znaleźć można informacje LAA o stopniach ochrony i ustawie nr 542/2002 dot. ochrony przyrody i krajobrazu. Znaleźć można też informacje o ograniczeniach dla pilotów paralotni w związku z incydentami w roku 2018.

How to hunt thermal ?
– interview with
Aurélie Guillet

Data publikacji  : 28.02.2021

Sometimes, they have a distant aim. Every trip is different and each trip is the best for tchem. They avoid hotels or expensive powered paragliders, and take local guides and sleep in a tent.
During such a hunting expedition you can meet an amazing enthusiast of adventure, paragliding pilot – Aurélie Guillet.

Agnieszka Chmielewska : Can you tell us when did you start your adventure with paragliding ?
Aurelie Guillet : I started in 2016 my first tandem flights with an ex-boyfriend and beginning 2017 I started my pilot license.


Polskie przepisy lotnicze
– czy na pewno pisane są ludzką krwią ?

Aktualizacja : 18.03.2022
Data publikacji : 15.03.2022
Tekst : Agnieszka Chmielewska

Celem rekonstrukcji każdego wypadku, szczególnie śmiertelnego bądź ciężkiego jest odkrycie prawdopodobnych/ej przyczyn/y zdarzenia, a następnie uwzględnienie wyników i wniosków  z badanego wypadku w programach związanych z wdrażaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa.

W lotnictwie lekkim, ze szczególnym uwzględnieniem paralotniarstwa, rokrocznie występuje bardzo duża liczba wypadków. Tendencja ta nie ulega znaczącej zmianie na lepsze, pomimo wielu inicjatyw podejmowanych w celu powszechnego przestrzegania „zasad bezpieczeństwa”.
Przyczyn takiej sytuacji jest wiele.      
Niestety, tu należy zacząć od polskich przepisów lotniczych: pośpieszne szkolenia lotnicze, brak procedur wykonywania treningu GROUND HANDLING, treningu SIV, które zapewniałyby maksymalny poziom bezpieczeństwa uczestników itp.        
Trudno w tym miejscu w ogóle mówić o błędach pilota.

Rozwinął skrzydła – wywiad
z Grzegorzem Kołodziejczykiem
 

Data publikacji : 01.03.2021

Niepełnosprawność narzuca pewne bariery, z którymi poszkodowani w wypadkach próbują pokonać. Okazuje się, że w wielu przypadkach te osoby przed wypadkiem były bardzo aktywne i nie chcą rezygnować ze sportu. Sport jest dla nich motorem napędowym do życia …

Poznajcie Grzegorza Kołodziejczyka - uczestnika projektu „Rozwiń skrzydła” fundacji im. Doktora Piotra Janaszka „Podaj Dalej”¹, który w 2013 uległ wypadkowi komunikacyjnemu (wpadł pod pociąg) stracił nogi i złamał kręgosłup na wysokości TH7/TH9, przez co uszkodził rdzeń kręgowy. Grzesiek jest częściowo sparaliżowany i porusza się na wózku. Przed wypadkiem pracował i grał w piłkę nożną, która była jego pasją. Dzisiaj jest on 34 letnim rencistą, przez co ma dużo wolnego czasu, uprawia kolarstwo ręczne i od niedawna zaczął latać na paralotni.

Co powinien wiedzieć operator drona ?

Aktualizacja : 17.04.2021
Data publikacji :  08.11.2016
Tekst : Agnieszka Chmielewska

Chyba nie będzie żadnego zaskoczenia, że powinien wiedzieć o zbliżających opadach atmosferycznych.  Warto również wiedzieć z jaką  siłą  i kierunkiem będzie poruszał się wiatr. Nie bez znaczenia dla operatora rekreacyjnego jest również temperatura powietrza. Bowiem wysoka temperatura prowadzi do szybkiego nagrzania się np. regulatorów silników, które łatwo można podgrzać, co w konsekwencji prowadzi to wyłączenia silnika i upadku drona z wysokości.
Dla odpowiedzialnego operatora ważnym wskaźnikiem jest również ...

More Articles...

© bezpieczne-latanie.pl 2016 - 2022