Analiza wybranego wypadku paralotniowego
z uwzględnieniem driverów istotnych i towarzyszących
Artykuł ukazał się 14 lutego 2023 r. w czasopiśmie "Lotnictwo i Zagadnienia Bezpieczeństwa", które kontynuuje tradycje i dorobek „Zeszytów Naukowych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych" (WSOSP).
Podsumowanie zebranych zdarzeń paralotniowych – 2022
Data publikacji : 04.01.2023
Tekst: Agnieszka Chmielewska
W roku 2022 doszło do szeregu tragicznych wypadków z udziałem polskich pilotów paralotni. Jedni stracili życie, inni zdrowie, są tez tacy, którzy tylko szczęściu zawdzięczają to, że skończyło się bez poważnych uszkodzeń ciała.
Potwierdzają to zarejestrowane w 2022 roku 43 niebezpieczne sytuacje podczas używania paralotni.¹ W porównaniu do 2021 roku oznacza to mniej zdarzeń o 2. Liczba zgonów nie zmieniła się w stosunku do lat poprzednich. Takich zdarzeń zarejestrowano 2. Przyczyną może być ślepa miłość do paralotni zmotoryzowanej.
Nie wszystkie wypadki można dokładnie opisać. Mimo napotkanych przeszkód, spróbuję przeanalizować wyniki.
Analizując płeć pilotów, stwierdzić należy, iż ofiarami najczęściej byli mężczyźni.
Spośród wszystkich rodzajów wypadków paralotniowych na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia w trudnych warunkach pogodowych. W 2022 roku wypadków takich było 36. Latanie w trudnych warunkach to częsta przypadłość polskiego pilota paralotni. Ta częsta przypadłość stała się przyczyną lądowania na drzewach. Takich zdarzeń było 30.
W związku z powtarzalnością tych wyników możemy je potraktować jako czarną przepowiednię na przyszły sezon.
How to hunt thermal ?
– interview with Aurélie Guillet
Data publikacji : 28.02.2021
Sometimes, they have a distant aim. Every trip is different and each trip is the best for tchem. They avoid hotels or expensive powered paragliders, and take local guides and sleep in a tent.
During such a hunting expedition you can meet an amazing enthusiast of adventure, paragliding pilot – Aurélie Guillet.
Agnieszka Chmielewska : Can you tell us when did you start your adventure with paragliding ?
Aurelie Guillet : I started in 2016 my first tandem flights with an ex-boyfriend and beginning 2017 I started my pilot license.
Paralotnie na terenie Tatr Słowackich
– co należy wiedzieć ?
Data publikacji : 10.08.2022
Tatry to jedno z najmniejszych pośród wysokich pasm górskich Europy. Ich powierzchnia wynosi jedynie 785 kilometrów kwadratowych. Góry te leżą w granicach Polski i Słowacji. Należy jednak pamiętać, że jest kilka różnic pomiędzy zasadami panującymi w górach w Polsce i na Słowacji. O czym warto wiedzieć ?
W Polsce znajduje się tylko niewielka część pasma Tatr. Ponad trzy czwarte Tatr leży po stronie słowackiej. W Polsce startowanie i lądowanie na terenie Tatr jest nielegalne. Na Słowacji miłośnicy paralotni nie mogą legalnie latać nad Tatrami, jeżeli nie posiadają zgody administratora terenu. Administratorem terenu jest TANAP, a TANAP po skargach ekologów na polskich paralotniarzy latających nad terytorium o 5 stopniu ochrony z 2018 roku, takich zgód już chętnie nie wydaje.
Klikając TUTAJ znaleźć można informacje LAA o stopniach ochrony i ustawie nr 542/2002 dot. ochrony przyrody i krajobrazu. Znaleźć można też informacje o ograniczeniach dla pilotów paralotni w związku z incydentami w roku 2018.
Polskie przepisy lotnicze
– czy na pewno pisane są ludzką krwią ?
Aktualizacja : 18.03.2022
Data publikacji : 15.03.2022
Tekst : Agnieszka Chmielewska
Celem rekonstrukcji każdego wypadku, szczególnie śmiertelnego bądź ciężkiego jest odkrycie prawdopodobnych/ej przyczyn/y zdarzenia, a następnie uwzględnienie wyników i wniosków z badanego wypadku w programach związanych z wdrażaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa.
W lotnictwie lekkim, ze szczególnym uwzględnieniem paralotniarstwa, rokrocznie występuje bardzo duża liczba wypadków. Tendencja ta nie ulega znaczącej zmianie na lepsze, pomimo wielu inicjatyw podejmowanych w celu powszechnego przestrzegania „zasad bezpieczeństwa”.
Przyczyn takiej sytuacji jest wiele.
Niestety, tu należy zacząć od polskich przepisów lotniczych: pośpieszne szkolenia lotnicze, brak procedur wykonywania treningu GROUND HANDLING, treningu SIV, które zapewniałyby maksymalny poziom bezpieczeństwa uczestników itp.
Trudno w tym miejscu w ogóle mówić o błędach pilota.