REKLAMA
 

Podsumowanie zebranych zdarzeń paralotniowych - 2019

Data publikacji : 02.01.2020
Tekst : Agnieszka Chmielewska

W roku 2019 zgromadziłam 76 zdarzeń podczas używania paralotni, czyli o 11 więcej w stosunku do roku 2018 kliknij tutaj. Świadczy to o rosnącej świadomości przynajmniej niektórych paralotniarzy, że nasze bezpieczeństwo jest dużo częściej zagrożone i musimy szukać wspólnego rozwiązania, czyli własne bezpieczeństwo podporządkować bezpieczeństwu ogólnemu.

Analiza zebranych zdarzeń nie pozostawia wątpliwości : do największej liczby wypadków dochodzi nadal w trudnych warunkach atmosferycznych (turbulencje, silny wiatr, rotory) i terenowych (góry, drzewa, druty).

Od początku 2019 roku  życie straciło  7 osób, a ich rodzinom odebrano młodość, radość i nadzieję. Ze statystyk wynika, że ofiarami są głównie mężczyźni. Trzy śmiertelne wypadki  odnotowano w Polsce, 4 zgony poza ternem RP. Najstarsza ofiara śmiertelna miała 71  lat, najmłodsza 28. Pierwszy śmiertelny wypadek zarejestrowano w kwietniu i jak zauważył użytkownik forum " (...) Dawniej wytłumaczeniem był brak internetu i informacji. Ale w obecnym czasie mógł nawiązać kontakt z grupą i ... żyć (...)".¹

Podsumowanie zdarzeń paralotniowych – 2018

(Referat wygłoszony na Krajowej Konferencji Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego dnia 25 kwietnia 2019 w Warszawie)

Data publikacji  : 13.01.2019
Tekst: Agnieszka Chmielewska

W roku 2018 znowu mieliśmy wylęgarnię wypadków, kalek, zgonów, wdów, sierot, morze łez, ogromne straty materialne i moralne.

Nie wszystkie wypadki można z dozą dokładności opisać. Mimo napotkanych problemów, spróbuję przeanalizować wyniki i  wyciągnąć najważniejsze wnioski, jako zapowiedź dalszych prac i rozważań nad budowaniem skutecznego systemu reagowania, jakże ważnego dla zapewnienia bezpieczeństwa każdego pilota i jego rodziny.

Kolejny rok pokazuje, że problemy z separacją w zatłoczonych miejscach i wlatywanie do przestrzeni powietrznej, gdzie nie wolno nam latać, to nie jedyne dylematy ostatniego sezonu. Bowiem wypadek zaczyna się na ziemi, już na etapie treningu ze skrzydłem. Piloci nie rozumieją swojej paralotni i otaczającej nas przyrody.

Z analizy zdarzeń wynika, że kolejny rok lataliśmy w złych warunkach pogodowych (ostra termika, silne wiatry dolinowe, wiatr gradientowy i zawietrzna, niska temperatura np. odmrożenia) oraz w trudnych warunkach terenowych (góry, klify, druty, drzewa). Na klifie zasady pierwszeństwa w powietrzu są zupełnie inne, niż w górach. Zamiast prowadzić glajta, jak to robi mężczyzna w tańcu z kobietą, paralotniarz idzie na skróty, ulegając iluzji programu szkolenia do uzyskania uprawnienia podstawowego do pilotowania paralotni (PP) wpisywanego do świadectwa kwalifikacji pilota paralotni (PGP)”- zał. nr 4 do ogłoszenia nr 2 Prezesa ULC z dnia 9 marca 2015 r. w sprawie programów do uzyskania świadectw kwalifikacji członków personelu lotniczego oraz wpisanych do nich uprawnień prowadzonych przez podmioty szkolące, Dz. Urz. ULC, poz. 7

Co roku powtarzają się doniesienia o wadach konstrukcji paralotni. Są to doniesienia z reguły o PPG, PPGG. Ilość modeli na rynku polskim jest powalająca. Z roku na rok pojawiają się uszkodzenia sprzętu w powietrzu, na które polscy piloci nie mają wpływu   np. rozerwany karabinek, urwanie linek w spirali, złamana wypora.

Rzecz o prawdziwych pasjonatach lotnictwa

( Artykuł ukazał się w czasopiśmie "Lotnictwo - Aviation International", Zespół Badań i Analiz Militarnych, 2019, Nr 1 )

Tam, gdzie nikt nie próbuje podjąć się żmudnego i kosztownego „remontu” statków powietrznych, ostatnią deską ratunku okazują się pasjonaci i społecznicy. Co ratują ? Przygotowują nowe rozwiązania, wyliczają optymalne parametry i budują prototypy, by nowe projekty samolotów prezentowały nowoczesne i innowacyjne rozwiązania rozmaitych problemów technicznych. W związku z tym modele zaprojektowane przez studentów Politechniki Warszawskiej działających w Studenckim Międzywydziałowym Kole Naukowym SAE AeroDesign (SMKN SAE), które funkcjonuje przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, a także przez studentów Politechniki Wrocławskiej z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego, którzy działają w Akademickim Klubie Lotniczym PWr (JETSTREAM) oraz przez studentów Politechniki Rzeszowskiej z Koła Naukowego przy Katedrze Awioniki i Sterowania na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz (EUROAVIA Rzeszów), mogą w przyszłości znaleźć zastosowanie w misjach humanitarnych jako platformy wspierające służby porządkowe i wojsko. Mogą też znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Od wielu lat bowiem uczestniczą w zawodach SAE Aero Design.

You have to face the problem
-
an interview with Maurizio Menta after an air accident

 Data publikacji : 12.04.2019

We are already been bombarded by the advertisements of courses everywhere that will teach us how to live after an accident. However, can we only rely on an expensive psychological therapy ?

Nowadays, only money talks. Therefore, if we want to feel the joy of life again, We should talk about our accident other pilots, we can help paragliders sort their own approach to the risk.  I invite you to read the interview with Maurizio Menta - an extremely inspiring person, on which example we are happy to write that air accidents do not have to take away the will to live. Let's take a glance at how the 35-year-old authentic passionate sports enthusiast (paragliding, skydiving) and mountain climbing, skiing dealt with the fall.

Ocena zakładów ubezpieczeń w zakresie oferowanych OWU w podróży turystycznej dla paralotniarzy - ALLIANZ, CZĘŚĆ XIII

Data publikacji : 25.02.2018

Nie wszyscy wiedzą, jaką negatywną rolę odegrało towarzystwo Allianz AG podczas II wojny światowej. Między innymi firma ubezpieczała transporty osób wywożonych do obozów koncentracyjnych. Allianz ubezpieczał też fabryki, które korzystały z siły roboczej więźniów z obozu koncentracyjnego Oświęcim.[1]

Wojna minęła i wszystko wróciło do normy do chwili, gdy „wymyślono” paralotnie i rozpoczęto pośpieszne szkolenia ?

Według PKBWL, w latach 2003 - 2015 w wyniku wypadków paralotniowych prawie 200 osób poniosło obrażenia ciała, nierzadko ze skutkiem śmiertelnym.  Procentowa ilość wypadków w latach 2016 – 2017 nie zmieniła się w stosunku do lat poprzednich. Potencjalna liczba ofiar zdarzeń paralotniowych wskazuje jednak o wiele większą  cyfrę, ponieważ  środowisko paralotniowe nie przywykło oficjalnie zgłaszać wypadki (informacja uzyskana drogą plotkarską).

Na szczęście dzisiaj możemy wybrać ubezpieczenie turystyczne, które spełni nasze oczekiwania np. podczas urlopu z paralotnią. Możemy zweryfikować, która firma ubezpieczeniowa oferuje najkorzystniejsze pod względem wysokości i  zakresu ubezpieczenia oraz rzetelności wypłacanych odszkodowań, zadośćuczynień dla paralotniarzy.

Dlatego w tym artykule zajmiemy się analizą treści ogólnych warunków ubezpieczenia podróży Globtroter - Allianz. Spróbujemy ocenić, czy owe warunki umowy spełniają oczekiwania na rynku paralotniowym w razie nagłego zdarzenia (stan na dzień: 2018.02.22).

More Articles...

© bezpieczne-latanie.pl 2016 - 2024