REKLAMA
 

Kilka uwag o tzw. „błędach" pilota paralotni

( Artykuł ukazał się w „Vario” Magazynie paralotniowym, Nr 4(29), Przegląd Lotniczy – Aviation Revue Sp. z o.o., 2018 )

Czytając wybrane raporty badanych zdarzeń paralotniowych przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych (2003 - 2015), nietrudno zauważyć, że BŁĄD PILOTA pojawia się zbyt często jako przyczyna tragicznych wypadków i to już niemal tradycja, że Komisja nie zawsze ustala racjonalne przyczyny błędów popełnianych przez osoby kierujące paralotnią oraz nie proponuje zaleceń dotyczących bezpieczeństwa uprawiania paralotniarstwa (lub robi to sporadycznie) [1]. Skala dramatów polskich paralotniarzy jest ogromna …
Tymczasem, na Grupie Paralotniowej zauważyć można rozżalenie pilotów, którzy negatywnie komentowali doniesienia o pracach PKBWL w 2015 [2]. A po fali niezadowolenia użytkowników GP  z pracy Komisji w roku 2015, nie odnajdziemy już na stronie www PKBWL, informacji o przyczynach i okolicznościach wypadków, poważnych incydentów paralotniowych, które miały miejsce na przykład w ubiegłym roku – 2017 (stan na dzień 26.02.2018) [3].

Mając na uwadze fakty zawarte powyżej, oraz to, że liczba wypadków paralotniowych na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat nie maleje i paralotniarze nadal latają w trudnych warunkach, okolicznościach, a dotarcie ratowników do poszkodowanych w razie wezwanej pomocy jest często utrudniona, zmusza nas do szukania lepszych rozwiązań i metod.

Aby mówić o błędach należy zdać sobie sprawę z tego, czym jest błąd i jak się przejawia oraz poznać genezę tego zjawiska.

PRZYCZYNY błędów popełnianych przez paralotniarza można podzielić na cztery grupy, które można uszeregować w następujący sposób:

Podsumowanie zdarzeń paralotniowych - 2017

(Referat wygłoszony na Krajowej Konferencji Bezpieczeństwa Lotnictwa Cywilnego dnia 18 kwietnia 2018 w Warszawie, ULC)

Data publikacji :13.12.2017
Tekst :  Agnieszka Chmielewska

Każdy wypadek jest źródłem informacji dla każdego paralotniarza.
Dlatego w dziale > ZDARZENIA prowadziłam również w roku 2017  zbieranie doniesień o niebezpiecznych sytuacjach w paralataniu.
Z każdego zgłoszonego zdarzenia  należy wyciągać właściwe wnioski. One są najważniejsze. 

Wniosek pierwszy: Jeśli chodzi o przyczyny wypadków, to najpopularniejszą przyczyną  powodującą najwięcej zdarzeń jest ułomny polski program szkolenia lotniczego do uzyskania PGP ŚK pilota paralotni, który nie wymusza od paralotniarzy nauki w warunkach termicznych oraz żaglowych.

Latanie w trudnych warunkach to częsta przypadłość polskiego pilota paralotni.  Ta częsta przypadłość stała się przyczyną śmierci wielu z nas. 

Bardzo często piloci miewają problemy z niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi (turbulencje, podmuch wiatru, rotory), trudnym terenem (góry, drzewa, budynki). Takie zdarzenia stanowią blisko 60% wszystkich wypadków, co fatalnie świadczy o możliwościach oceny przez pilotów warunków i dopasowywania ich do swoich umiejętności i sprzętu.

Piloci nie potrafią przełożyć sobie opisów zdarzeń tutaj zgłoszonych na konieczność zrezygnowania z lotu w przypadku wystąpienia takich warunków.
Lekarstwem na zminimalizowanie wypadków jest zmiana programu szkolenia do uzyskania ŚK pilota paralotni.

Wniosek drugi: Brak zaangażowania  instruktorów dzielenia się informacjami o zdarzeniach podczas szkoleń, czy wypraw paralotniowych pod opieką przewodnika utrudnia prowadzenie profilaktyki bezpiecznego uprawiania paralotniarstwa.

Wszystkie zgłoszone wypadki 2017 w dziale > ZDARZENIA  pochodzą od osób trzecich, postronnych.

Wniosek trzeci: Wszystkie zgłoszone niebezpieczne sytuacje zawierają okrojone informacje. Osoby zgłaszające niebezpieczne sytuacje  nie  przesłali danych o  nalocie pilota (poszkodowanego),  konkretnej godziny  / pory dnia wystąpienia wypadku.

Im zgłoszenie zdarzenia zawiera więcej szczegółów, tym większa grupa osób może z niego skorzystać.

Zgłaszanie wypadków, incydentów oprócz wartości ostrzegawczej ma również działanie zdrowotne, terapeutyczne ...

Podzielenie się z otoczeniem swoją sytuacją niebezpieczną pomaga wielu pilotom uporządkować swoje własne podejście do zagrożenia, którego byli świadkiem lub uczestnikiem.

Wniosek czwarty: ...

Ocena zakładów ubezpieczeń w zakresie oferowanych OWU w podróży turystycznej dla paralotniarzy – SALTUS UBEZPIECZENIA (Skok Ubezpieczenia ), CZĘŚĆ XIX

Data publikacji : 15.09.2018

Liczba ofiar wypadków wśród polskich pilotów paralotni jest nadmierna.

Utrata zdrowia, życia ludzkiego, uszkodzenie konstrukcji paralotni to nie jedyne konsekwencje  wypadków paralotniowych. Najistotniejszym skutkiem wypadku podczas używania paralotni mogą być znaczne koszty psychiczne osób w nich uczestniczących, bez względu na fakt istnienia bądź brak obrażeń fizycznych spowodowanych wypadkiem. Symptomy takie jak lęk, czy unikanie sytuacji przypominających traumatyczne zdarzenie, np. niechęć do kontynuowania przygody latania, koszmary nocne,  czy bezsenność, w sposób dysfunkcjonalny wpływają na ogólny stan psychiczny czy funkcjonowanie zawodowe i pozazawodowe takich osób. Objawy te mogą wskazywać na PTSD (posttraumatic stress disorder). Schorzenie te często diagnozowane po zdarzeniach, jak udział w konfliktach wojennych.

Dlatego jeśli chcemy uniknąć finansowych konsekwencji nieprzewidzianych zdarzeń, zadbajmy o wybór dobrego ubezpieczenia turystycznego pod względem wysokości i  zakresu ubezpieczenia oraz rzetelności wypłacanych odszkodowań, zadośćuczynień dla paralotniarzy.

Dzięki analizie Ogólnych Warunków Ubezpieczenia Podróże SALTUS możemy ocenić, czy owe warunki umowy ubezpieczenia spełniają oczekiwania na rynku paralotniowym w razie zdarzenia (stan na dzień: 2018.08.27).

Ocena zakładów ubezpieczeń w zakresie oferowanych OWU w podróży turystycznej dla paralotniarzy – InterRisk, CZĘŚĆ XVIII

Data publikacji : 28.07.2018

Liczba ofiar śmiertelnych oraz ofiar z poważnymi obrażeniami ciała w paralotniarstwie jest większa niż łączna liczba poszkodowanych w pozostałym ultralekkim lotnictwie. Wypadkowość podczas używania paralotni jest zatem jednym z najważniejszych problemów całego środowiska paralotniczego, a jego poprawa jednym z głównych celów działalności naszego portalu. Ponieważ zmniejszenie wypadkowości przyczynia się do prawidłowego rozwoju paralotniarstwa oraz zaspokojenia potrzeb i oczekiwań użytkowników paralotni.

Poza tragedią ludzką, wypadki paralotniowe powodują również skutki finansowe. Wielu pilotów zadaje sobie pytanie, które ubezpieczenie jest aktualnie najkorzystniejsze pod względem wysokości składki,  zakresu ubezpieczenia i rzetelności wypłacanych odszkodowań za zdarzenia paralotniowe.

Dlatego jeśli chcemy uniknąć finansowych konsekwencji nieprzewidzianych zdarzeń, zadbajmy o wybór dobrego ubezpieczenia turystycznego. Zweryfikujmy, która firma ubezpieczeniowa oferuje najkorzystniejsze pod względem wysokości i  zakresu ubezpieczenia oraz rzetelności wypłacanych odszkodowań, zadośćuczynień dla paralotniarzy.

W niniejszym artykule zajmiemy się analizą treści ogólnych warunków ubezpieczenia Bon Voyage. Spróbujemy ocenić, czy owe warunki umowy spełniają oczekiwania w razie nagłego zdarzenia (stan na dzień: 2018.07.20)

Ocena zakładów ubezpieczeń w zakresie oferowanych OWU w podróży turystycznej dla paralotniarzy – ERV, CZĘŚĆ XVII

Data publikacji : 10.06.2018

Większość incydentów paralotniowych przechodzi bez echa. Mimo, że aktualne statystyki wskazują najwięcej zdarzeń podczas używania paralotni przez polskich pilotów.

Z moich obserwacji wynika, że tylko najbardziej groźne w skutkach wypadki paralotniowe powodują duży oddźwięk w opinii publicznej oraz są przyczyną konieczności zweryfikowania, która firma ubezpieczeniowa oferuje najkorzystniejsze pod względem wysokości i  zakresu ubezpieczenia oraz rzetelności wypłacanych odszkodowań, zadośćuczynień dla paralotniarzy.

Dlatego celem niniejszego artykułu jest analiza treści ogólnych warunków ubezpieczenia Beztroskie Podróże ERV. Spróbujemy ocenić, czy owe warunki umowy spełniają oczekiwania w razie nagłego zdarzenia (stan na dzień: 2018.06.09).

More Articles...

© bezpieczne-latanie.pl 2016 - 2024