REKLAMA
 

Analiza wybranego wypadku paralotniowego
z uwzględnieniem driverów istotnych i towarzyszących
 

Artykuł ukazał się 14 lutego 2023 r. w czasopiśmie "Lotnictwo i Zagadnienia Bezpieczeństwa", które kontynuuje tradycje i dorobek „Zeszytów Naukowych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych" (WSOSP).

Podsumowanie zebranych zdarzeń paralotniowych – 2022

Data publikacji : 04.01.2023
Tekst: Agnieszka Chmielewska

W roku 2022 doszło do szeregu tragicznych wypadków z udziałem polskich pilotów paralotni. Jedni stracili życie, inni zdrowie, są tez tacy, którzy tylko szczęściu zawdzięczają to, że skończyło się bez poważnych uszkodzeń ciała.

Potwierdzają to zarejestrowane w 2022 roku 43 niebezpieczne sytuacje podczas używania paralotni.¹ W porównaniu do 2021 roku oznacza to mniej zdarzeń o 2. Liczba zgonów nie zmieniła się w stosunku do lat poprzednich. Takich zdarzeń zarejestrowano 2. Przyczyną może być ślepa miłość do paralotni zmotoryzowanej. 

Nie wszystkie wypadki można dokładnie opisać. Mimo napotkanych przeszkód, spróbuję przeanalizować wyniki. 

Analizując płeć pilotów, stwierdzić należy, iż ofiarami najczęściej byli mężczyźni.

Spośród wszystkich rodzajów wypadków paralotniowych na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia w trudnych warunkach pogodowych. W 2022 roku wypadków takich było 36. Latanie w trudnych warunkach to częsta przypadłość polskiego pilota paralotni. Ta częsta przypadłość stała się przyczyną lądowania na drzewach. Takich zdarzeń było 30. 

W związku z powtarzalnością tych wyników możemy je potraktować jako czarną przepowiednię na przyszły sezon.

The dark side of practicing speed flying 
- an accident history Signe Lillienskjold Knudsen

 Data publikacji : 23.02.2019

When you start a great, fascinating adventure with small wing, you feel as if the days have become meaningful. By the time ... The statistics are ruthless - the most accidents are among the paragliders. The accidents divide life into "after" and "before". A rehabilitation, long investigation into full physical and mental fitness, learning about the meaning ... 

Discover the story of an amazing pilot, traveler - Signe Lillienskjold Knudsen , who survived hitting a tree at a speed of 80 km / h and today her words teach us and force us to a deep reflection.


Agnieszka Chmielewska : How long have you been staying in the hospital after an accident ?

Signe Lillienskjold Knudsen : I was staying in the hospital in Bern, Switzerland for a little under two weeks after my accident. I was scheduled to fly to Denmark soon after that. I come from Denmark and my parents live there so given the severity of my injuries I was dependent on them (still am!) and had to move back to recover.

Co powinien wiedzieć operator drona ?

Aktualizacja : 17.04.2021
Data publikacji :  08.11.2016
Tekst : Agnieszka Chmielewska

Chyba nie będzie żadnego zaskoczenia, że powinien wiedzieć o zbliżających opadach atmosferycznych.  Warto również wiedzieć z jaką  siłą  i kierunkiem będzie poruszał się wiatr. Nie bez znaczenia dla operatora rekreacyjnego jest również temperatura powietrza. Bowiem wysoka temperatura prowadzi do szybkiego nagrzania się np. regulatorów silników, które łatwo można podgrzać, co w konsekwencji prowadzi to wyłączenia silnika i upadku drona z wysokości.
Dla odpowiedzialnego operatora ważnym wskaźnikiem jest również ...

Polskie przepisy lotnicze
– czy na pewno pisane są ludzką krwią ?

Aktualizacja : 18.03.2022
Data publikacji : 15.03.2022
Tekst : Agnieszka Chmielewska

Celem rekonstrukcji każdego wypadku, szczególnie śmiertelnego bądź ciężkiego jest odkrycie prawdopodobnych/ej przyczyn/y zdarzenia, a następnie uwzględnienie wyników i wniosków  z badanego wypadku w programach związanych z wdrażaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa.

W lotnictwie lekkim, ze szczególnym uwzględnieniem paralotniarstwa, rokrocznie występuje bardzo duża liczba wypadków. Tendencja ta nie ulega znaczącej zmianie na lepsze, pomimo wielu inicjatyw podejmowanych w celu powszechnego przestrzegania „zasad bezpieczeństwa”.
Przyczyn takiej sytuacji jest wiele.      
Niestety, tu należy zacząć od polskich przepisów lotniczych: pośpieszne szkolenia lotnicze, brak procedur wykonywania treningu GROUND HANDLING, treningu SIV, które zapewniałyby maksymalny poziom bezpieczeństwa uczestników itp.        
Trudno w tym miejscu w ogóle mówić o błędach pilota.

More Articles...

© bezpieczne-latanie.pl 2016 - 2024