Zgłoszone zdarzenia lekkich statków powietrznych
w latach 2003-2014
Niechlubne pierwsze miejsce w niezgłaszaniu zdarzeń w powietrznych sportach ekstremalnych zajmuje w nim Polska, w której dochodzi do największej liczby zdarzeń, których można było uniknąć. Jesteśmy przy tym jedynym państwem, w którym niewiele się robi, by piloci paralotni czuli się bezpieczniej.
Pocieszający jest fakt, że istnieje grupa osób (niestety nieliczna), która oficjalnie dokonała zgłoszenia zdarzeń.
Zapraszam do zapoznania się ze statystyką, jawnie zgłoszonych zdarzeń w Polsce.
Tab. nr 1 Liczba zgłoszonych wypadków lekkich statków powietrznych w Polsce w latach 2003-2010
|
Spadochrony |
HG, PHG, |
Ultralighty, |
2003 |
16 |
18 |
8 |
2004 |
23 |
18 |
8 |
2005 |
19 |
9 |
3 |
2006 |
23 |
16 |
13 |
2007 |
26 |
13 |
9 |
2008 |
17 |
12 |
7 |
2009 |
38 |
12 |
13 |
2010 |
14 |
17 |
12(1) |
PG-paralotnia bez napędu, PHG-motolotnia, PPG-paralotnia z napędem, HG-lotnia
W nawiasach uwzględniono zdarzenia, które dotyczyły zagranicznego użytkownika polskiej produkcji SP lub użytkownika SP na terenie RP.
Źródło: ULC, 2012.
Ten niechlubny ranking świadczy o niemalejącej liczbie zdarzeń z udziałem polskiego pilota.
Wykres nr 1 Liczba zgłoszonych wypadków w Polsce ze skutkiem śmiertelnym SP lotnictwa ogólnego w latach 2003-2010
PG- paralotnia bez napędu, HG- lotnia, PPG- paralotnia z napędem, PHG- motolotnia
Źródło: ULC, 15 czerwca 2011.
Tabela nr 2 Liczba zgłoszonych wypadków w Polsce z podziałem na rodzaje statków powietrznych (rok 2010)
Rodzaj statku powietrznego |
Liczba wypadków |
Ofiary śmiertelne |
Spadochrony |
15 |
1 |
Paralotnie |
13 |
4 |
Motolotnie |
3 |
3 |
Szybowce |
18 |
1 |
Samoloty |
11 |
2 |
Śmigłowce |
3 |
0 |
Ultralekkie |
11 |
3 |
Balony |
0 |
0 |
Źródło: Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów w zakresie lotnictwa ogólnego, ULC, AON, Warszawa- 31.03.2011- Lotnictwo Ogólne 2010- M. Lasek- PKBWL, www.ulc.gov.pl - 2010.
Rok 2010 jest kolejnym rokiem z rzędu, w którym odnotowano znaczny wzrost liczby ofiar śmiertelnych w paralotniarstwie. Wzrost wypadkowości ze skutkiem śmiertelnym w paralataniu oznacza lekceważenie istnień ludzkich przez system bezpieczeństwa w lotnictwie ultralekkim.
W Polsce traktuje się wypadki paralotniowe jako czegoś nieuchronnego: były, są i będą. Ofiara zostaje sprowadzona do kolejnej pozycji w statystyce, a ustalenie przebiegu zdarzenia odbywa się w sposób rutynowy, jak najmniejszym nakładem sił i środków.
Wykres nr 2 Liczba zgłoszonych wypadków ze skutkiem śmiertelnym użytkowników krajowych o masie statku powietrznego 0- 2 500kg w zależności od rodzaju SP w 2009 roku
PG- paralotnia bez napędu PHG- motolotnia
PPG- paralotnia z napędem HG-lotnie
Źródło: ULC, 2010.
Wykres nr 3 Liczba zgłoszonych wypadków lotniczych ze skutkiem śmiertelnym krajowych użytkowników- o masie 0-2 500kg w zależności od rodzaju SP - 2010
PG- paralotnia bez napędu PHG- motolotnia
PPG- paralotnia z napędem HG-lotnia
Źródło: A. Chmielewska, Zbieranie informacji o wypadkach w paralotniarstwie dla pilotów paralotni , instruktorów i producentów sprzętu paralotniowego, II Paralotniowe Seminarium Przelotowe w Pińczowie w 2011r., ULC .
Wykres nr 4 Procentowy udział poszczególnych statków powietrznych w ilości zgłoszonych incydentów w Polsce (rok 2013)
Źródło: Konferencja Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Cywilnego – Rok 2014, część II – PKBWL, Statystyka zdarzeń lotniczych, Warszawa, czerwiec 2014 r., www.ulc.gov.pl , 2016.
Powyższy wykres pierścieniowy ukazuje niezadawalające działanie środowiska paralotniowego w zgłaszaniu incydentów paralotniowych w porównaniu do informacji uzyskanej drogą plotkarską. Jedną z metod ograniczania poważnych skutków powypadkowych jest dzielenie się informacjami o incydentach. Co w zakresie powiadamiania o incydentach jest praktycznie lekceważone przez paralotniarzy.
Tabela nr 3 Liczba zgłoszonych wypadków w Polsce na PG, PPG, HG, PHG (w tym ze skutkiem śmiertelnym) w latach 2003-2010
Rok zdarzenia lotniczego |
Ogólna liczba wypadków |
W tym liczba wypadków śmiertelnych |
Liczba ofiar |
2003 |
18 |
6 |
7 |
2004 |
18 |
7 |
8 |
2005 |
9 |
2 |
2 |
2006 |
16 |
5 |
6 |
2007 |
13 |
4 (1) |
6(1) |
2008 |
12 |
2 |
2 |
2009 |
12 |
4 |
4 |
2010 |
17 |
6 |
7 |
PG- paralotnia bez napędu, PPG- paralotnia z napędem, HG- lotnia, PHG- motolotnia
W nawiasach uwzględniono zdarzenia lotnicze, które dotyczyły, np.: zagranicznego użytkownika polskiej produkcji statku powietrznego lub użytkownika SP na terenie RP.
Źródło: ULC, 15 czerwca 2011.
Liczba wypadków w latach 2003-2010 wskazuje na utrzymujący się poziom wypadkowości w szczególności w ekstremalnych sportach powietrznych. Wypadki na lotniach, motolotniach, paralotniach bez napędu oraz z napędem, motoparalotniach już kolejny rok okazują się też bardzo groźne w swoich skutkach.
Tabela nr 4 Liczba zdarzeń lotniczych w Polsce na PG i PPG zgłoszonych w Polsce w latach 2003-2010
Rok zdarzenia lotniczego |
Zdarzenia na PG, PPG |
Obrażenia osób śmiertelne |
Obrażenia osób poważne |
SP zniszczony |
SP znacznie uszkodzonych |
2003 |
12 |
2 |
9 |
1 |
2 |
2004 |
10 |
4 |
7 |
3 |
4 |
2005 |
6 |
1 |
5 |
1 |
2 |
2006 |
9 |
2 |
7 |
2 |
1 |
2007 |
8 |
1 |
6 |
0 |
3 |
2008 |
10 |
3 |
9 |
1 |
2 |
2009 |
7 |
2 |
4 |
0 |
4 |
2010 |
13 |
4 |
11 |
1 |
3 |
SP- statek powietrzny, PG- paralotnia bez napędu, PPG- paralotnia z napędem
Źródło: ULC, 2010.
Tabela nr 5 Liczba zdarzeń lotniczych PG i PPG zgłoszonych w Polsce w latach 2011-2012
Rok zdarzenia lotniczego |
Zdarzenia na PG,PPG |
Obrażenia osób śmiertelne |
Obrażenia osób poważne |
SP zniszczony |
SP znacznie uszkodzonych |
2011 |
12 |
6 |
10 |
0 |
2 |
2012 |
21 |
2 |
20 |
0 |
0 |
SP- statek powietrzny, PG- paralotnia bez napędu, PPG- paralotnia z napędem
Źródło: ULC, 2013.
Tabela nr 6 Liczba zdarzeń lotniczych PG i PPG zgłoszonych w Polsce w latach 2013-2014
Rok zdarzenia lotniczego |
Zdarzenia na PG,PPG |
Obrażenia osób śmiertelne |
Obrażenia osób poważne |
SP zniszczony |
SP znacznie uszkodzonych |
2013 |
38 |
3 |
15 |
0 |
1 |
2014 |
37 |
2 |
9 |
0 |
2 |
SP- statek powietrzny, PG- paralotnia bez napędu, PPG- paralotnia z napędem
Źródło: ULC, 2013-2014.
Jak wynika z danych zawartych w tabelach powyżej dot. liczby zdarzeń na paralotniach, lotniach, motolotniach można uznać, że są one najgroźniejsze w skutkach, a paralotnie (PG, PPG, PPGG) za najbardziej zagrożony wypadkowością rodzaj statku powietrznego.
Niestety liczbę zgłoszonych zdarzeń w paralotniarstwie nie możemy uznać za zamkniętą statystykę wypadkowości w danym okresie, gdyż w społeczeństwie paralotniowym wciąż istnieją złe nawyki. Piloci nadal ukrywają oraz traktują wypadki jak coś wstydliwego i jak sami mówią:
"(...) lepiej oficjalnie nie zgłaszać ich ! (...) " *
* Na podstawie wywiadu przeprowadzonego z pilotami paralotni.
Opracowała Agnieszka Chmielewska
Data publikacji : 26.08.2016