Nowo wydane polskie świadectwa kwalifikacji - 2016
Tabela nr 1 Liczba nowo wydanych polskich świadectw kwalifikacji - 2016
Świadectwa Kwalifikacji |
Stan na ostatni dzień grudnia 2016 |
Świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych |
39 |
Świadectwo kwalifikacji pilota lotni |
14 |
Świadectwo kwalifikacji pilota motolotni |
25 |
Świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego |
178 |
Świadectwo kwalifikacji pilota ultralekkiego wiatrakowca (do 560 kg) |
16 |
Świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne i sportowe |
1835 |
Świadectwo kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego (do 495 kg) |
93 |
Świadectwo kwalifikacji pilota paralotni |
740 |
Źródło: ULC, 2017.
W roku 2016 zanotowano gwałtowny wzrost nowo wydanych ŚK operatora bezzałogowego statku powietrznego używanych w celach innych niż rekreacyjne i sportowe (UAVO) – 1835 . Z ewidencji nowo wydanych ŚK pilota paralotni wynika, iż utrzymuje rosnącą liczbę w stosunku do lat poprzednich i jest stosunkowo wyższa niż liczba nowo wydanych ŚK pilota lotni, motolotni, skoczka spadochronowego, ultralekkiego wiatrakowca, UL SP.
Niestety, Urząd Lotnictwa Cywilnego nie posiada statystyki nowo wydanych poszczególnych uprawnień wpisywanych do ŚK operatora bezzałogowego w celach innych niż rekreacyjne i sportowe -UAVO :
VLOS , BVLOS, INS, TOR, (A), (H), (AS), (MR), (O), do 2 kg, od 2kg do 7 kg, od 7kg do 25 kg, od 25 kg do 50 kg, od 50 kg - stan na dzień 5 listopada 2016, ponieważ po 6 listopada 2016 obowiązują nowe kategorie wagowe.
ULC nie posiada również statystyki nowo wydanych poszczególnych uprawnień wpisywanych do ŚK pilota paralotni - PGP :
PP, PPG, PPGG, Tandem, INS, INS (G), Korespondencja radiowa w j. polskim i/lub j. angielskim na dzień 31 grudnia 2016.
Komentarz: Ewidencja nowo wydanych uprawnień lotniczych wpisywanych do świadectwa kwalifikacji pilota paralotni i operatora BSP w celach innych niż sportowe i rekreacyjne umożliwiłaby: porównywanie, ocenianie i szeregowanie uprawnień pod względem wielkości wypadkowości. Jest to szczególnie istotne, ponieważ każde zmniejszenie wypadkowości jest krokiem ku uzyskaniu pełnego bezpieczeństwa.
Źródło: Wydział Rejestru Personelu Lotniczego, Departament Personelu Lotniczego ULC – stan na 7 lutego 2017
Opracowała Agnieszka Chmielewska
Data publikacji : 04.05.2017