REKLAMA

 

Statystyka polskich świadectw kwalifikacji – 2018

Tab. nr 1 Liczba nowo wydanych i ważnych polskich świadectw kwalifikacji – stan na dzień 31 grudnia 2018

Świadectwa Kwalifikacji – 2018

Liczba ważnych ŚK

Liczba nowo wydanych ŚK

Świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego -MM

377

32

Świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego - PJ

1933

151

Świadectwo kwalifikacji pilota lotni -  HGP

61

7

Świadectwo kwalifikacji pilota motolotni - PHGP

407

33

Świadectwo kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego (do 495 kg) -  UACP

663

114

Świadectwo kwalifikacji pilota ultralekkiego wiatrakowca (do 560 kg) -  UAGP

111

18

Świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne sportowe - UAVO

9682

3390

Świadectwo kwalifikacji pilota paralotni – PGP

7142

677

Źródło: ULC

Tab. nr 2 Liczba ważnych uprawnień w ŚK PGP oraz wydanych jako nowe - stan na dzień 31 grudnia 2018

Świadectwa Kwalifikacji PGP

Liczba uprawnień w świadectwach kwalifikacji PGP wydane jako nowe

Liczba ważnych uprawnień w świadectwach kwalifikacji PGP

Uprawnienie instruktora INS

6

74

Uprawnienie instruktora INS(G)

-

2

Uprawnienie do wykonywania lotów na paralotni PP

591

6376

Uprawnienie do wykonywania lotów na paralotni z napędem PPG

163

2293

Uprawnienie do wykonywania lotów na motoparalotni PPGG

97

785

Posiadacz dokumentu jest upoważniony do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej w języku polskim RADIO(P)

5

49

Posiadacz dokumentu jest upoważniony do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej w języku polskim i angielskim RADIO(M)

-

4

Uprawnienie do wykonywania lotów z pasażerem TANDEM

61

536

Źródło: ULC

W roku 2018 znowu mieliśmy przyrost nowo wydanych ŚK pilota paralotni w stosunku do takich uprawnień jak: pilota lotni, motolotni, pilota samolotu ultralekkiego, wiatrakowca ultralekkiego, czy skoczka spadochronowego.

Kolejny rok to  wysyp nowych Świadectw Kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego (UAVO).

Nadal też nie jesteśmy w stanie oszacować dokładnej liczby latających polskich pilotów paralotni w danym okresie, ani liczby wylatanych przez nich godzin (piloci   rezygnują z dalszej przygody paralatania lub przesiadają się na inne statki powietrzne). Istnieje bliżej nieoszacowana liczba polskich użytkowników paralotni, która szkoliła się w  czeskich lub słowackich ośrodkach szkoleniowych. Wciąż brakuje danych z LAA CR oraz LAA SR.

Więcej informacji :

RAPORT WAŻNYCH ŚK - ULC

RAPORT NOWO WYDANYCH ŚK - ULC

 

Opracowała Agnieszka Chmielewska

 Data publikacji : 09.02.2019

 

© bezpieczne-latanie.pl 2016 - 2024