Statystyka polskich świadectw kwalifikacji – 2018
Tab. nr 1 Liczba nowo wydanych i ważnych polskich świadectw kwalifikacji – stan na dzień 31 grudnia 2018
Świadectwa Kwalifikacji – 2018 |
Liczba ważnych ŚK |
Liczba nowo wydanych ŚK |
Świadectwo kwalifikacji mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego -MM |
377 |
32 |
Świadectwo kwalifikacji skoczka spadochronowego - PJ |
1933 |
151 |
Świadectwo kwalifikacji pilota lotni - HGP |
61 |
7 |
Świadectwo kwalifikacji pilota motolotni - PHGP |
407 |
33 |
Świadectwo kwalifikacji pilota ultralekkiego statku powietrznego (do 495 kg) - UACP |
663 |
114 |
Świadectwo kwalifikacji pilota ultralekkiego wiatrakowca (do 560 kg) - UAGP |
111 |
18 |
Świadectwo kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne sportowe - UAVO |
9682 |
3390 |
Świadectwo kwalifikacji pilota paralotni – PGP |
7142 |
677 |
Źródło: ULC
Tab. nr 2 Liczba ważnych uprawnień w ŚK PGP oraz wydanych jako nowe - stan na dzień 31 grudnia 2018
Świadectwa Kwalifikacji PGP |
Liczba uprawnień w świadectwach kwalifikacji PGP wydane jako nowe |
Liczba ważnych uprawnień w świadectwach kwalifikacji PGP |
Uprawnienie instruktora INS |
6 |
74 |
Uprawnienie instruktora INS(G) |
- |
2 |
Uprawnienie do wykonywania lotów na paralotni PP |
591 |
6376 |
Uprawnienie do wykonywania lotów na paralotni z napędem PPG |
163 |
2293 |
Uprawnienie do wykonywania lotów na motoparalotni PPGG |
97 |
785 |
Posiadacz dokumentu jest upoważniony do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej w języku polskim RADIO(P) |
5 |
49 |
Posiadacz dokumentu jest upoważniony do prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej w języku polskim i angielskim RADIO(M) |
- |
4 |
Uprawnienie do wykonywania lotów z pasażerem TANDEM |
61 |
536 |
Źródło: ULC
W roku 2018 znowu mieliśmy przyrost nowo wydanych ŚK pilota paralotni w stosunku do takich uprawnień jak: pilota lotni, motolotni, pilota samolotu ultralekkiego, wiatrakowca ultralekkiego, czy skoczka spadochronowego.
Kolejny rok to wysyp nowych Świadectw Kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego (UAVO).
Nadal też nie jesteśmy w stanie oszacować dokładnej liczby latających polskich pilotów paralotni w danym okresie, ani liczby wylatanych przez nich godzin (piloci rezygnują z dalszej przygody paralatania lub przesiadają się na inne statki powietrzne). Istnieje bliżej nieoszacowana liczba polskich użytkowników paralotni, która szkoliła się w czeskich lub słowackich ośrodkach szkoleniowych. Wciąż brakuje danych z LAA CR oraz LAA SR.
Więcej informacji :
Opracowała Agnieszka Chmielewska
Data publikacji : 09.02.2019