Zgłoszone zdarzenia paralotniowe w roku 2016 z uwzględnieniem kraju pochodzenia paralotni (producenta) - PKBWL
Poniżej przedstawiam ilość zgłoszonych zdarzeń paralotniowych w roku 2016 z uwzględnieniem: kraj pochodzenia paralotni (producenta).
Tabela nr 1 Zdarzenia w roku 2016 – PKBWL
2016 |
Liczba zdarzeń |
Kraj producenta paralotni |
Nieznane paralotnie |
Wypadki |
26 |
8W – polskie paralotnie |
14 |
Poważne Incydenty |
3 |
1 PI – niemiecki sprzęt paralotniowy |
2 |
Incydenty |
14 |
3 I – polskie paralotnie |
10 |
W - wypadek, PI - poważny incydent, I - incydent
Źródło: mib.gov.pl , 28.01.2017 oraz 10.05.2017
Dane w tabeli nr 1 ukazują niezadawalające działanie PKBWL w zakresie zbierania danych o sprzęcie paralotniowym. Jedną z metod ograniczania wypadków jest dobieranie sprzętu lotniczego do umiejętności pilota. Na przykład skrzydła zawodnicze są najbardziej wymagające i nie nadają się dla pilotów z mizernym doświadczeniem.
Zbierając informacje o skrzydłach: kraj, producent sprzętu, nazwa modelu, typ paralotni i przeznaczenie / klasa bezpieczeństwa, można wyznaczyć granice bezpieczeństwa dla pilotów paralotni. Zbierając informacje o spadochronach ratowniczych ( kraj, producent sprzętu, rozmiar ) można ograniczyć znacznie liczbę zdarzeń. Dzisiejsza wiedza o ułomności niektórych paralotni zachęca do zidentyfikowania niebezpieczeństw związanych z wadliwym sprzętem paralotniowym. Można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że Polska jest krajem, w którym nadal niewiele się robi, by piloci paralotni czuli się bezpieczniej.
Opracowała: Agnieszka Chmielewska
Data publikacji : 05.02.2017.