REKLAMA
 

Rzecz o prawdziwych pasjonatach lotnictwa

( Artykuł ukazał się w czasopiśmie "Lotnictwo - Aviation International", Zespół Badań i Analiz Militarnych, 2019, Nr 1 )

Tam, gdzie nikt nie próbuje podjąć się żmudnego i kosztownego „remontu” statków powietrznych, ostatnią deską ratunku okazują się pasjonaci i społecznicy. Co ratują ? Przygotowują nowe rozwiązania, wyliczają optymalne parametry i budują prototypy, by nowe projekty samolotów prezentowały nowoczesne i innowacyjne rozwiązania rozmaitych problemów technicznych. W związku z tym modele zaprojektowane przez studentów Politechniki Warszawskiej działających w Studenckim Międzywydziałowym Kole Naukowym SAE AeroDesign (SMKN SAE), które funkcjonuje przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa, a także przez studentów Politechniki Wrocławskiej z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego, którzy działają w Akademickim Klubie Lotniczym PWr (JETSTREAM) oraz przez studentów Politechniki Rzeszowskiej z Koła Naukowego przy Katedrze Awioniki i Sterowania na Wydziale Budowy Maszyn i Lotnictwa PRz (EUROAVIA Rzeszów), mogą w przyszłości znaleźć zastosowanie w misjach humanitarnych jako platformy wspierające służby porządkowe i wojsko. Mogą też znacząco wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym. Od wielu lat bowiem uczestniczą w zawodach SAE Aero Design.

Zaangażowanie i motywacja młodych naukowców, wynika z faktu, że robią to, co jest dla nich przyjemne i co chcą dla tej właśnie przyjemności robić – bez żadnego przymusu z zewnątrz. Lotnictwo to dla nich pasja. Nie jest istotne, czy z danej czynności osiągną korzyści materialne …

Co to jest SAE Aero Design ?

Society of Automotive Engineers jest amerykańską organizacją zrzeszającą inżynierów z ponad 100 krajów całego świata. SAE organizuje zawody Aero Design (współorganizowane m.in. przez firmę Lockheed Martin). Zawody polegają na samodzielnym zaprojektowaniu i zbudowaniu trzech różnych zdalnie sterowanych samolotów o jak największym udźwigu, zaprezentowaniu ich przed komisją sędziowską oraz wykonaniu lotów. W USA zawody odbywają się w dwóch edycjach : West oraz East. Studenci współzawodniczą ze sobą w trzech kategoriach : Regular, Micro oraz Advanced.

Klasa Regular – w tej klasie zakazane jest stosowanie kompozytów włóknistych. Głównym celem tej kategorii zawodów jest przewiezienie piłek tenisowych oraz ciężaru (symulacja pasażer i bagaż).

Klasa Micro – polega na zbudowaniu bardzo lekkiego samolotu bezzałogowego, który przeniesie największy ciężar w stosunku do swojej masy własnej.

Klasa Advanced – polega na zrzucie ładunków humanitarnych do celu. Samolot obsługiwany jest przez pilota i obserwatora, który ma dostęp do obrazu na żywo z kamery umieszczonej na samolocie.

Wspomnieć należy, że młodzi naukowcy zrzeszeni SMKN SAE podczas zawodów Aero Design 2018 w Van Nuys niedaleko Los Angeles zdobyli następujące wyniki:

 

Klasa Regular

 

 

Klasa Advanced

 

Klasa Micro

V miejsce w klasyfikacji generalnej

 

I miejsce za prezentacje ustną

 

VI miejsce w klasyfikacji generalnej

 

III miejsce w klasyfikacji generalnej

 

 

 

III miejsce za celność zrzutu

 

 

 Ponadto, w 2017 zespół SMKN SAE został najbardziej utytułowany w historii zawodów SAE Aero Design.

Natomiast, drużyna Jetstream podczas ostatniej edycji zawodów Aero Design West 2018 w Van Nuys pod Los Angeles była najczęściej nagradzana podczas całych zawodów:


Klasa Advanced

 

Klasa Micro

II miejsce w klasyfikacji generalnej

 

II miejsce w klasyfikacji generalnej

II miejsce w celności zrzutu ładunku

II miejsce w prezentacji technicznej

 

III miejsce w raporcie technicznym

 

II miejsce za najcięższy podniesiony ładunek

Z kolei, drużyna EUROAVIA Rzeszów może pochwalić następującymi wynikami z zawodów SAE Aero Design East 2018 w Stanach Zjednoczonych w Lakeland na Florydzie :

Klasa Regular

Klasa Micro

 

III miejsce w klasyfikacji generalnej

 

III miejsce za podniesiony ładunek

II miejsce za podniesiony ładunek

Warto dodać, że drużyna EUROAVIA Rzeszów była najmniejszą grupą studentów wśród startujących na zawodach, składała się jedynie z 5 osób. Wystartowała w dwóch kategoriach i w każdej z nich zajęła miejsca na podium.

Kluczem do sukcesu studentów z PW, PWr i PRz jest połączenie czterech cech: wiedzy i kreatywności, zaangażowania oraz pasji.  

Dzięki prawdziwej pasji, są gotowi poświęcić się idei ulepszania samolotów.

Pasje niestety wymagają czasu i pieniędzy …

Każdy może pomóc, zostając sponsorem.

Więcej informacji :

 →   SMKN SAE

  →   JETSTREAM

  →    EUROAVIA Rzeszów

 

Tekst: Agnieszka Chmielewska

 

© bezpieczne-latanie.pl 2016 - 2024